Tévhitek a gumiabroncsokkal kapcsolatban

Számos tévhit él a köztudatban a közlekedés biztonságának veszélyeztetésével és a gumiabroncsok élettartamának csökkentésével kapcsolatban. A Continental szakértője a leggyakoribb öt hiedelemre ad választ.


TévhitekNem mindegy, hogy hova kerül a nagyobb profilmélységű abroncs
Mikor az autótulajdonos a gépjármű egyik tengelyén lecserélteti az abroncsokat, viszont a másikon valamilyen okból kifolyólag erre még nincs szükség, akkor sok esetben hibás a pozícióválasztás. „Fontos betartani, hogy ilyen esetben mindig a hátsó tengelyre kerüljön a nagyobb mintázati mélységgel rendelkező, azaz feltehetően az újabb abroncs, és előre kerüljenek a kopottabbak. Ebben az esetben a hajtásmechanizmust sem kell számításba venni”, figyelmeztet Menkó Illés, a Continental Hungaria műszaki szakértője.

Javasolt a már használatban lévő abroncsok pozícióváltoztatása

Tévhit, hogy egy abroncsnak úgymond „beáll a szövetszerkezete”, és az első használata után már nem lehet megváltoztatni a pozícióját. Ma már a legtöbb gyártó szerepelteti a gépjármű használati útmutatójában az abroncsok javasolt csereperiódusának hosszát, amely általában 7 -10 ezer km közé esik. Ez azt jelenti, hogy az abroncsok pozícióját ezután javasolt (a gyártói előírásokat is szem előtt tartva) megváltoztatni. „A nagyobb futásteljesítmény elérése érdekében, természetesen amennyiben egyenértékű pótkerék áll rendelkezésre, javasolt a pótkerék bevonása is a cserébe. A futásteljesítmény ezáltal akár 20%-kal is nőhet”, tanácsolja a Continental szakértője.

Nagyon fontos időszakosan ellenőrizni a légnyomást
„Azt hiszem, nem lehet elégszer felhívni az autósok figyelmét a légnyomás rendszeres ellenőrzésének fontosságára”, fogalmaz Menkó Illés. „Általános javaslat, hogy kéthetente érdemes az abroncsok nyomását ellenőrizni, illetve beállítani. Sokan azonban nem gondolnak arra a tényre, hogy a szezonális csere alkalmával a gumiszerelő-műhelyben a szerelő megközelítőleg szobahőmérsékleten tölti fel nyomással az abroncsokat. Ez a töltőnyomás másnap jelentősen lecsökken az alacsonyabb téli hőmérséklet következtében. Ilyen esetben javasolt az abroncsok töltőnyomásának ismételt ellenőrzése, illetve beállítása. Egy 0,2 bar nyomáscsökkenés már jelentős túlterhelést eredményez az abroncsban, és nagymértékben romolhatnak az irányíthatósági tulajdonságok is.”

Keskenyebb vagy szélesebb téli abroncsot válasszunk?

Minden esetben két szempontból kell megvizsgálni a kérdést. Az első a sérülékenység. Egy ballonosabb abroncs sérülékenysége kisebb, mint egy alacsonyabb profilú abroncsé. Ha ebből a szempontból nézzük a dolgot, akkor a keskenyebb és ballonosabb abroncs használata javasolt. Ha viszont téli körülmények között sem szeretnénk lemondani a rövid fékútról és a megszokott tempóról, akkor valamivel szélesebb abroncs használata javasolt. Itt mindenkinek saját magának kell eldöntenie, hogy számára mi a fontosabb.

A szelepek cseréje is javasolt a szezonális abroncscserekor

A gumiszelep lecseréltetése minden esetben kötelező, azonban sokszor költségcsökkentés miatt ezt a lépést elmulasztják az autótulajdonosok. Ilyen esetekben gyakran előfordul, hogy a gumiszelep a keréktárcsával érintkező részén és/vagy a szeleptűnél engedni fogja a nyomást. „Ennek azért van nagy jelentősége, mert a vezető nem veszi észre a lassú légnyomásvesztést. A csökkent nyomás miatt viszont romlik a gépkocsi irányíthatósága és hosszabbá válik a fékútja”, hívja fel a figyelmet Menkó Illés. Fontos arra is figyelni, hogy a nagyobb sebességindexű abroncsok használata mellett fém szelepek használata javasolt, ugyanis ezek deformálódása kisebb, ezért a levegővesztés esélye is alacsonyabb.

Forrás: www.gumipiacmagazin.hu