Új fejlesztés a Continental abroncsokon
A profilmélységet is érzékeli a Continental intelligens abroncsnyomás-ellenőrző rendszere
2014.05.15.
- A Continental elektronikai és abroncsmérnökeinek együttműködése tette lehetővé a forradalmian új technológia kifejlesztését
- 2017-ben jelenik meg az első sorozatgyártású járművekben a Continental intelligens abroncsnyomás-ellenőrző rendszere
- A rendszer az abroncs felfújása közben is képes lesz ellenőrizni a nyomást, valamint az autó túlterhelésére is figyelmeztet majd
A Continental nemrég jelentette be, hogy az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek következő generációja már az abroncsok profilmélységének megállapítására is képes lesz. A forradalmi újítás a világ egyik legnagyobb autóipari beszállítójának számító vállalat berkein belül dolgozó elektronikai mérnökök és abroncsfejlesztő szakemberek együttműködésének az eredménye. "A jogszabályok világszerte előírnak egy minimális profilmélységet a gumiabroncsok számára, mert csak így biztosítható maradéktalanul a közlekedés biztonsága", mutat rá a profilmélység rendszeres ellenőrzésének fontosságára Andreas Wolf, a Continental Karosszéria és Biztonság üzletágának vezetője. "Éppen ezért különösen nagy öröm, hogy az abroncsaink következő generációjába épített érzékelők elektronikus úton a lehető legkényelmesebb módon lesznek képesek végrehajtani az ellenőrzést." Az új funkció egy intelligens szoftvernek köszönhető, amely a gumiabroncs gördülési tulajdonságainak változásából állapítja meg a profilmélységet egy beépített érzékelő segítségével. A profilmélység elektronikus mérése a Continental aktív abroncsnyomás-ellenőrző rendszerével (eTIS – electronic Tire Information System) szerelt új járművekben lesz majd elérhető, előreláthatólag 2017-től.
A profilmélység érzékelő titka
A Continental szakemberei a profilmélység méréséhez az abroncsok gördülési tulajdonságaiban bekövetkező lassú változásokat használják fel. A rendszerrel felszerelt jövőbeli járművek fedélzeti elektronikája összehasonlítja majd az abroncsfejlesztő és az elektronikai mérnökök által végrehajtott intenzív tesztek adatsorait az abroncsba épített érzékelők által mért gördülési tulajdonságokkal. Amennyiben az érzékelt profilmélység eléri az adott járműre és a gumiabroncsara vonatkozó minimum határértéket, a rendszer jelzi a gumiabroncsok cseréjének szükségességét. A Continental megoldása beállítástól és felszereltségtől függően akár a szerviz értesítésére is képes lesz. Természetesen az elektronikus ellenőrzés mellett a jelenleg használt fizikai kopásjelzők is rendelkezésre állnak a jogszabály által előírt minimális profilmélység jelzésére. A neves gyártók által ajánlott legkisebb profilmélységet (nyári abroncsok esetében 3 mm, téli gumiabroncsoknál 4 mm), illetve a törvényileg előírt minimális szintet (1,6 mm) a vízelvezető csatornákban elhelyezett apró gumibakok jelzik.
Az intelligens abroncs
A Continental által 2002-ben bemutatott első abroncsnyomás-érzékelő egy csapásra intelligens alkatrésszé tette a gumiabroncsot. Ezzel lehetővé vált, hogy az abroncsnyomás-ellenőrző szenzorok minden egyes gumiabroncs nyomását külön-külön tudják mérni, és túl alacsony nyomást érzékelve figyelmeztessék a vezetőt. 2014 novemberétől minden, az Európai Unióban forgalomba helyezett új személyautót kötelező lesz abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel felszerelni. Ezek a rendszerek segítenek a gyárilag előírt nyomásértékek betartásában, amely egyrészről hozzájárul az abroncsok élettartamának meghosszabbításához, másrészről pedig segít a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentésében. A Continental direkt rendszerű, a tényleges abroncsnyomás kijelzésére képes érzékelőket is kínál. Ennél a megoldásnál egy, a szelepbe vagy az abroncs belsejébe épített érzékelő méri az abroncsban uralkodó nyomást. Ha az érzékelő cseréje a szezonális abroncsváltás miatt vagy egyéb más okokból kifolyólag szükségessé válik, akkor ezek a szenzorok már ma is elérhetőek a Continental csoport VDO márkájának kínálatában.
A Continental nyomásellenőrző rendszerei egyre több feladatra lesznek képesek
A Continental a világ vezető autógyártóival közösen dolgozik az abroncsokba épített nyomásellenőrző rendszerek további funkciókkal történő bővítésén. Ugyan lassan és csekély mértékben, de még a hibátlan abroncsok is veszítenek az eredetileg beállított nyomásból. Ezért az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek feladata, hogy idejében értesítsék a vezetőt az alacsony nyomásértékekről. Ezen felül a Continental intelligens rendszerével felszerelt első járműmodellek már arra is képesek lesznek, hogy a gumiabroncsok felfújása közben automatikusan jelezzék, ha a nyomás elérte a megfelelő szintet. A "Filling Assistant" funkció nem csak megkönnyíti az abroncsok levegővel történő felfújását, de még hibás értékeket mutató töltőberendezés használata esetén is segít a helyes nyomásérték beállításában. Ezzel jelentősen hozzájárul az abroncsok biztonságos és kényelmes üzemeltetéséhez, illetve gördülési ellenállásuk csökkentéséhez.
Hamarosan jön a terhelési érzékelő is
A terhelésérzékelő a Continental intelligens abroncsnyomás-ellenőrző rendszerének egy további, közvetlenül a sorozatgyártás előtt álló funkciója. Ez egy speciális szoftver segítségével képes megállapítani, hogy például nyaralás előtt a csomagtartóba pakolva nem léptük-e túl az autó legnagyobb megengedett terhelhetőségét. A rendszer már néhány kilométer megtétele után felismeri, hogy a túl nagy terhelése miatt megváltoztak az abroncsok gördülési tulajdonságai, és tájékoztat a tengelyterhelésről. Emellett a terhelésérzékelő a járművek elektronikus menetbiztonsági rendszereivel is képes lesz együttműködni a jövőben. Ez azt jelenti, hogy a szenzorok az autó terhelésének nagyságához és eloszlásához tudják majd igazítani a működésüket, így hosszútávon az automatizált vezetés biztonságához is hozzájárulnak.
Forrás: continental.hu